سیستم جبران خدمات 3P

1.کلیات ، اهمیت و ضرورت موضوع: 

انگیزه درونی هیچ فردی به اندازه‎ای بالا نیست که به صورت رایگان برای مدت زمان طولانی برای سازمان کار کند، لذا وجود انگیزه‎ های بیرونی لازم است. شرکت‎ های مختلف در این زمینه سیاست‎ های متفاوتی دارند و هر کدام متناسب با شرایط خود ترکیبی از این گزینه ها را انتخاب می‎کنند.در جبران کاری که فرد در سازمان انجام می‎ دهد سیستم جبران خدمات باید مکفی ، انگیزاننده ، رقابتی ، عادلانه، قانونی و قابل پذیرش باشد تا به بهره وری منتهی گردد.یعنی باید برای پرداخت، سیستمی طراحی شود که محرکی برای سخت‎ کوشی و عملکرد بالا باشد.جبران خدمات اصطلاح عام ‎تری است که شامل سیستم حقوق و دستمزد و سیستم پرداخت می‎شود و منظور از آن جبران خدمات کارکنان در سازمان است. هر فردی که به سازمان می‎ پیوندد با خود قابلیت‎ ها، توانایی‎ ها، مهارت‎ ها و در برخی موارد اعتبار به سازمان می ‎آورد که داده ‎های آن فرد به سازمان است و انتظار دارد این داده‎ ها با ستاده ‎هایی که سازمان به وی می ‎دهد جبران شود. حقوق، دستمزد، پاداش، خدمات رفاهی و پرستیژ سازمانی و به طورکلی همه مزایای مالی و غیرمالی مواردی هستند که برای جبران خدمات بکار می روند. جبران خدمات کارکنان صرفاً شامل حقوق و دستمزد نمی ‎شود و انگیزه‎ های غیرمالی و درونی همچون استقلال کاری، قدردانی و قدرشناسی نیز در تلاش ‎های آنها مؤثر است.

اهداف اصلی از اجراي فرآیند جبران خدمات عبارت است از:

  • تلاش جهت ایجاد ايده ال ترين مكان براي كاركردن و افزايش رضايت كاركنان
  • ارتقا امید به پیشرفت، مثبت اندیشی، يادگیری ، رشد، خلاقیت و نوآوری، كرامت انسانی، بهبود مستمر، همدلی و روحیه کار تیمی
  • افزايش برابري دروني و بيروني

تعدادی از سؤالات اساسی که در این زمینه مطرح می شود عبارتند از:

  • آیا باید پاداش ‎های درونی (مسئولیت، فرصت ارتقا، تنوع وظایف، مشارکت در تصمیم‏گیری، کار دلنشین) به افراد داد یا پاداش‎های بیرونی؟
  • مزایا باید مالی باشد یا غیرمالی(مرخصی‎ ها، ساعات نهار و نماز، عنوان شغلی جذاب، ایاب و ذهاب و پارکینگ)؟
  • آیا سیستم جبران خدمات باید بر مبنای عملکرد(مقاطعه‎ کاری، کمیسیون، پرداخت بر اساس شایستگی، مشوق‎ ها)باشد یا بر مبنای عضویت (هزینه زندگی، وضعیت بازار، مشارکت در سود، بیمه، مزایای قانونی)؟

با نگاه استراتژیک به مدیریت منابع انسانی، جبران خدمات باید متناسب با شرایط سازمان و تحولات سریع محیطی به صورت پویا و انعطاف‎پذیر طراحی گردد. این موضوع زمانی حساس ‎تر می‎ گردد که در اثر جهانی شدن، سازمان‎ ها در ملیت‎ ها و فرهنگ ‎های مختلف فعالیت می‎ کنند و این تفاوت‎ های فرهنگی، ضرورت انعطاف‎ پذیری را دو چندان می‎ کند. سیستم جبران خدمات مناسب ضمن توجه به شاخص‎های کیفیت زندگی کاری باید شاخص‎ های کیفیت زندگی شخصی را نیز مدّ نظر قرار دهد تا بتوان از نیروی انسانی به عنوان مزیت رقابتی در دنیای سازمانی امروز بهره‎ وری لازم را کسب کرد.

در اجرای سیستم 3P از سه عامل بهره گیری می شود:

  • پرداخت بر مبنای شغل یا Position
  • پرداخت بر مبنای شاغل یا Person
  • پرداخت بر مبنای عملکرد یا Performance

 

2.مراحل و روش اجرا:

فاز یک- فاز شناخت:

دراین مرحله شغل ، سازمان و ساختار سازمانی و اسناد بالادستی آن و خصوصیات بافتاری صنعت مورد بررسی می شوند تا اطلاعات آن در مراحل بعد مورد استفاده قرار گیرد.

فاز دو-تشکیل کمیته جبران خدمات سازمان

سیستم حقوق و دستمزد و تدوین دستورالعمل‎های مربوط به آن به وسیله مدیریت منابع انسانی با همکاری مدیران واحدهای سازمان، انجام می‎شود. مدیران واحدها حتماً باید در طراحی سیستم حقوق و مزد مشارکت داشته باشند چرا که اطلاعات ارزشمندی در اختیار مدیریت منابع انسانی سازمان قرار می دهند. مشارکت مدیران در پیاده ‎سازی موفق سیستم نیز مؤثر است.

فاز سه- تعیین میزان و نحوه  تاثیر گرید شغل بر سطح  و ساختار پرداخت

در این مرحله اهمیت نسبی مشاغل در تحقق اهداف سازمان ارزیابی و تعیین می شود . به دلیل لزوم دقت در این روند ، از روش امتیازی به این منظور استفاده می شود.

فاز چهارم-تعیین میزان و نحوه تاثیر گرید شاغل بر سطح و ساختار پرداخت

سیستم جبران خدمات در گذشته متمرکز بر اهمیت شغل بود و ویژگی‌های شاغل چندان مدّ نظر نبود ولی با رقابتی ‎تر شدن شرایط سازمان‎ها، شاغل اهمیت زیادی پیدا کرده و مهارت‎ ها و قابلیت‎ های شاغل در تعیین میزان مزایای مالی و غیر مالی مؤثر واقع شده است. در این مرحله تاثیر دانش ، مهارت ، تجربه ، تلاش و… کارکنان در تحقق اهداف سازمان با روش امتیازی تعیین می گردد

فاز پنجم -تعیین میزان و نحوه تاثیر امتیازات ارزیابی عملکرد بر سطح و ساختار پرداخت

در این مرحله میزان و نحوه تاثیر امتیازات ارزیابی عملکرد به سیستم حقوق و دستمزد تعیین می شود . بدیهی است در صورت فقدان سیستم مدیریت عملکرد ،مشاوران در این فاز پس از طراحی سیستم و KPI های مرتبط با سیستم ارزیابی عملکرد، اجرای عملی P مرتبط با Performance را مسکوت گذاشته و آن را به اجرای ارزیابی عملکرد موکول می کنند و تا آن زمان تنها با دو P از سه P یعنی Person و Position فرآیند را اجرا می کنند.

فاز ششم -تعیین میزان و نحوه تاثیر عوامل قانونی بر سطح و ساختار پرداخت

فاز هفتم- جمع بندی و طراحی سیستم حقوق و مزايا و تهیه دستورالعمل اجرایی آن و اجرای  سیستم جبران خدمات مکانیزه(در اکسل)

تلاش مي شود كه سیستم حقوق و دستمزد شركت به گونه‎ ای طراحی شود که از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد لذا در پایان به منظور جمع بندی بررسی می شود تا خصوصیات مد نظر زیر در سیستم طراحی شده موجود باشد:

  • مکفی: برای امرار معاش کافی باشد و بتواند نیازهای اصلی کارکنان همچون خوراک، پوشاک، مسکن را برآورده سازد.
  • انگیزاننده: باعث انگیزه و تشویق کارکنان به عملکرد بهتر شود.
  • اقتصادی: با توان مالی سازمان و توانایی‎ها و مهارت‎های کارکنان متناسب باشد و به حداکثر بازدهی منجر شود.
  • رقابتی : رقابتی باشد و در مقایسه با سیستم حقوق و دستمزد سازمان‎های مشابه، بهتر یا حداقل دارای همان جذابیت‎ها باشد.
  • قابل پذیرش: شفاف و منطقی باشد و کارکنان منطقی بودن آن را بپذیرند.
  • عادلانه: متناسب با تخصص، مهارت، تجربه و سابقه کار افراد تعیین شود و ضوابط و شرایط برای اعطای آنها یکسان باشد.

فاز هشتم-اجرای آزمایشی سیستم 3p

فاز نهم-انجام اصلاحات

فاز دهم-آموزش کل کار به کارشناسان منابع انسانی

 

3.پیش نیاز:

  • گرید مشاغل
  • گرید کارکنان
  • امتیازات مدیریت عملکرد
  • ساختار

4.نتایج:

  • سیستم 3p  اجرا شده
  • دستورالعمل حقوق و دستمزد